تحولات لبنان و فلسطین

با اعلام آمار و وضعیت اشتغال‌زایی استان‌های کشور توسط مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان کرمانشاه در فصل بهار امسال با روند افزایشی روبه‌رو بوده است.

بالانشینی کرمانشاه در نرخ بیکاری /بیش از ۷۹ هزار و ۵۶۰ نفر در استان بیکار هستند
بر اساس این آمار استان کرمانشاه با ۱/۸ درصد رشد، نرخ بیکاری ۱۲درصد را در بهار امسال تجربه کرد، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این آمار ۱۰/۸ درصد بوده است.
بر اساس آنچه از مرکز آمار ایران اعلام شده متوسط نرخ بیکاری در کشور ۷/۷ درصد است که بر این اساس و در مقایسه با آمار استان کرمانشاه میانگین بیکاری در کل کشور ۴/۳ درصد از استان کرمانشاه کمتر است.
با توجه به آمار اعلام شده از نرخ بیکاری کشور، استان سیستان و بلوچستان با ۱۲/۳ درصد پیش از استان کرمانشاه و در صدر این جدول قرار دارد.

بیکاری مشکل اساسی کرمانشاه
نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه نیز از بیکاری به عنوان مشکل اساسی استان یاد و بیان کرد: برای رفع بیکاری در ۱۶ سال گذشته با همه استانداران صحبت کرده‌ام و راهکار ارائه داده‌ام و معتقدیم اگر مدیریت درست و بهینه در کارها اعمال می‌شد بیکاری استان قابل حل شدن است.
آیت‌الله شیخ مصطفی علما با بیان اینکه اگر بحث بیکاری حل و فصل شود به دنبال خود امنیت، آرامش و نشاط به استان می‌آورد، اظهار کرد: متأسفانه آمار بیکاری استان کرمانشاه با وجود وفور ثروت و منابع خدادادی بالاست و نیاز است با تدبیر، جمعیت جوان بیکار استان کاهش یابد.

نرخ بالای بیکاری را پنهان نمی‌کنیم 
استاندار کرمانشاه نیز با ابراز تأسف از نرخ بالای بیکاری در این استان بیان کرد: به جای پنهان‌کاری مسائل، برای حل آن‌ها باید پای کار آمد. 
محمد طیب صحرایی با بیان اینکه نرخ بیکاری کرمانشاه را پنهان نمی‌کنیم، تصریح کرد: از مردم نیز بابت این وضعیت عذرخواهی می‌کنیم، اما پای آن ایستاده‌ایم تا روند کاهشی نرخ بیکاری ادامه‌دار باشد زیرا سال گذشته حرکت خوبی به سمت کاهش نرخ بیکاری صورت گرفت و برای تداوم این روند شبانه‌روز تلاش خواهیم کرد.وی با اشاره به اینکه نرخ بالای بیکاری کرمانشاه مربوط به دیروز نیست و ما میراثدار این وضعیت هستیم، افزود: کرمانشاه در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ در رتبه نخست بیکاری کشور قرار داشته و در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هم رتبه دوم را داشتیم.
استاندار کرمانشاه از روند کاهشی بیکاری استان در سال گذشته نیز خبر داد و خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری استان در فصل بهار سال گذشته ۵/۲ درصد، در فصل تابستان ۳/۳ درصد و در فصل پاییز ۱/۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن کاهش یافته، اما در زمستان ۲/۳ درصد بیشتر شده است. 
صحرایی درباره چرایی افزایش نرخ بیکاری در فصل زمستان نیز یادآور شد: در درجه نخست نباید فراموش کنیم فصل زمستان به دلیل شرایط اقلیمی صرفاً باید با زمستان سال‌های قبل مقایسه شود، نه فصل‌هایی مانند بهار و تابستان، به علاوه عوامل مختلفی از جمله عدم تحقق برخی وعده‌های بانکی نیز در افزایش بیکاری فصل زمستان بی‌تأثیر نبوده است.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه مجموع این آمار نشان می‌دهد در سال گذشته حرکت به سمت کاهش بیکاری اتفاق افتاده اما کافی نبوده، افزود: دلیل اینکه با وجود روند کاهشی نرخ بیکاری باز هم جزو استان‌های اول هستیم، فاصله زیاد نرخ بیکاری کرمانشاه با میانگین کشور است که سبب می‌شود کاهش روند بیکاری چشمگیر نباشد.
وی با بیان اینکه حل مشکل بیکاری دغدغه شبانه‌روزی مسئولان و حق مردم است، خاطرنشان کرد: به جای اینکه وارد حاشیه شویم، تمام‌قد برای کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه تلاش می‌کنم.

مشکل بیکاری با غُر زدن درست نمی‌شود
صحرایی ادامه داد: مشکل بیکاری کرمانشاه با غُر زدن درست نمی‌شود و برای اصلاح این وضعیت بیش از هر چیز نیازمند اصلاح فرهنگ کار در کرمانشاه هستیم.
استاندار کرمانشاه با اشاره به نمونه‌هایی از مراجعان جویای کار که حاضر به کسب مهارت و دریافت تسهیلات برای خوداشتغالی نبودند و یا صرفاً مشاغل اداری را مطالبه می‌کنند، عنوان کرد: تا زمانی که فرهنگ کار در استان اصلاح نشود، سایر اقدام‌ها به تنهایی چندان کارساز نخواهد بود.

در دل شهر کرمانشاه می‌توان چند هزار شغل ایجاد کرد
صحرایی سپس با یادآوری ظرفیت‌های خوب اشتغال‌زایی در کرمانشاه گفت: برای نمونه در بافت تاریخی مرکز شهر کرمانشاه ظرفیت اشتغال برای چند هزار نفر وجود دارد.وی از اماکن تاریخی از جمله خانه‌های تاریخی، حمام‌های تاریخی، زورخانه و... در وسعتی معادل حدود ۵هکتار در بافت مرکزی شهر کرمانشاه یاد کرد و ادامه داد: تنها در خانه صارم‌الدوله با سرمایه‌گذاری ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومانی حدود ۴۰ نفر مشغول به کار شده‌اند.

۷۹ هزار و ۵۶۰ بیکار در کرمانشاه 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه نیز با اشاره به نرخ بالای بیکاری استان اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۷۹ هزار و ۵۶۰ نفر در استان بیکار هستند.نادر نورایی با اشاره به نرخ بیکاری بالای استان گفت: نرخ بیکاری استان در سال گذشته حدود ۱۲ درصد بود که همچنان فاصله قابل توجهی با میانگین نرخ بیکاری کشور دارد.
وی افزود: متوسط نرخ بیکاری کشور در سال گذشته ۷/۷ درصد بود که این عدد نشان‌دهنده اختلاف ۴/۳درصدی نرخ بیکاری استان با میانگین کشوری است و باید تلاش بیشتری برای کاهش این فاصله صورت گیرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه با بیان اینکه بیشترین سهم اشتغال در استان مربوط به حوزه خدمات است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر خدمات با سهم ۵۹/۲ درصدی بالاترین سهم را در اشتغال استان داشته و حوزه صنعت با سهم ۲۳/۷ درصدی و حوزه کشاورزی با سهم ۲۳/۴ درصدی در رتبه‌های بعدی هستند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.